Bałtyk – pływanie rodzinne

Morska, rodzinna swobodna przybrzeżna żegluga nie miała dotąd okazji rozkwitnąć na polskim wybrzeżu. Lata administracyjnych zakazów, regulaminów i utrudnień zrobiły swoje - żeglarstwo morskie wciąż otacza nimb tajemnicy i grozy. Pokutuje opinia, że jest to zajęcie wyłącznie dla twardych pasjonatów żagli, szczególnie, gdy mowa o najbliższym nam, zimnym i kapryśnym Bałtyku. Podobno nie ma tam miejsca dla istot słabych, nieopętanych pasją, zwykłych, nieżeglarskich „cywilów”, partnerów życiowych, dzieci i zwierząt domowych. Nic więc dziwnego, że popularne akweny śródlądowe w szczycie sezonu pękają w szwach, a przybrzeżne wody morskie świecą pustkami.

Czytaj dalejBałtyk – pływanie rodzinne

Sztokholm – archipelag

Przeważająca część szwedzkiego wybrzeża Bałtyku to poszarpany pas skalistych wysp i wysepek - szkierów. Nazwa pochodzi od szwedzkiego słowa skär, które oznacza niewielką granitową wysepkę, lub skałę wystającą z morza, zwykle o powierzchni wygładzonej przez lodowiec. Największe zgrupowanie ponad trzydziestu tysięcy wysp i skał różnej wielkości, rozrzuconych na obszarze ponad 5000 km2, od latarni Landsort na wyspie Öja na południowym zachodzie po Arholmę na północnym wschodzie, tworzy Archipelag Sztokholmski (Stockholm Skärgården). Od Landsort do Arholmy jest w prostej linii 88 Mm, a w kierunku równoleżnikowym centrum Sztokholmu jest oddalone o ok. 35 Mm od wschodniego krańca Archipelagu - wyspy Svenska Högarna.

Czytaj dalejSztokholm – archipelag

Szkiery – Blekinge jest najbliżej

Szkiery, czyli poszarpane skaliste wyspy, wysepki, półwyspy i pojedyncze skały sterczące z morza (po szwedzku skär), rozciągają się wzdłuż przeważającej części szwedzkiego wybrzeża Bałtyku oraz cieśnin Kattegat i Skagerrak. Jakże różne od polskich monotonnych plaż i wydm, czynią żeglugę trudniejszą, wymagającą precyzji i dokładnych map, ale jednocześnie nieskończenie ciekawszą. Najbardziej znane i rozległe zbiorowisko szkierów, to Archipelag Sztokholmski. Mniej popularne wśród polskich żeglarzy, a geograficznie nam dużo bliższe, jest wybrzeże szwedzkiej prowincji Blekinge

Czytaj dalejSzkiery – Blekinge jest najbliżej

Żeglujemy w Szwecji

Żegluga wzdłuż szwedzkiego wybrzeża odbiega pod wieloma względami od przyzwyczajeń i wyobrażeń wyniesionych z polskiej strony Bałtyku. Przedstawiam tu garść ogólnych uwag oraz praktycznych porad, przydatnych dla żeglarzy udających się w odwiedziny do naszego północnego sąsiada.

Czytaj dalejŻeglujemy w Szwecji

Strony o Albin Vega

Szczególną cechą jachtów typu Albin Vega, wynikająca z ich popularności i wyróżniająca je na tle innych doskonałych konstrukcji skandynawskich, jest obfita dokumentacja, w kilku językach oraz istnienie wielu stron poświęconych…

Czytaj dalejStrony o Albin Vega
Read more about the article Laminatowy klasyk
Albin Vega - dość wąski kadłub, ze zgrabną, dwubryłową nadbudówką

Laminatowy klasyk

W latach 1967-1978 w szwedzkiej stoczni Albin Marin AB w Kristinehamn zbudowano około 3400 jachtów typu Albin Vega. Konstruktor, Per Brohäll, stworzył 27-stopowy jacht o liniach nawiązujących do tradycyjnych jednostek używanych do żeglugi wśród szkierów (szw. skärgårdskryssare) i wzdłuż szwedzkiego wybrzeża. Na kształt Vegi nie wpływały żadne reguły pomiarowe i formalne ograniczenia. Miała to być przede wszystkim łódka dzielna i bezpieczna na pełnym morzu w każdych warunkach pogodowych, łatwa w prowadzeniu i obsłudze, wygodna w rodzinnej żegludze, względnie lekka i szybka, a przy tym tania.

Czytaj dalejLaminatowy klasyk
Read more about the article Jacht V1958 Lotta
Vega ma długi integralny kil, który nie ciągnie się jednak na całej długości jachtu, ale rozpoczyna się mniej więcej pod masztem, a kończy pod kokpitem.

Jacht V1958 Lotta

  • Post category:Jacht

"Lotta" to nazwa jachtu typu Albin Vega, o numerze seryjnym 1958. "Lotta", jak wszystkie Vegi, zbudowana została w przez firmę Albin Marine AB w Kristinehamn, nad szwedzkim jeziorem Vänern. Stocznię…

Czytaj dalejJacht V1958 Lotta