Trwają pracę przy pogłębianiu i poszerzaniu toru wodnego Świnoujście–Szczecin (do 12,5 m głębokości i 100 m szerokości na dnie). Tworzone są dwa pola refulacyjne przeznaczone do zrzucania urobku z pogłębiania, w wyniku czego powstaną dwie sztuczne wyspy. Będą one zlokalizowane na wysokości 22 i 28 kilometra toru (licząc od Świnoujścia), niecałe 2 Mm na wschód niego. Lokalizację wysp zaznaczyłem na planie Zalewu Szczecińskiego (plan z PwB).
Do oznaczenia wysp w dokumentacji i w komunikatach stosowane są symbole W22 i W28. Wyspy będą w przybliżeniu okrągłe. Mniejsza (W22), będzie miała średnicę 1250 m, a większa (W28) — 1780 m. Wzniosą się odpowiednio na 6 i 5 m nad wodą (mniejsza obszarowo W22 będzie nieco wyższa niż W28). Po południowo-wschodniej stronie każdej z nich ustawione zostaną pomosty przeznaczone do cumowania jednostek służbowych. Na wyspach zasadzona zostanie roślinność. Jedna z wysp w trakcie obecnie prowadzonych prac zostanie całkowicie uformowana, druga pozostanie czynnym polem refulacyjnym, zdolnym w przyszłości przyjąć materiał z rutynowych prac czerpalnych, szacunkowo przez najbliższych kilkanaście lat.
Refulat od toru na wyspy transportowany będzie dwoma rurociągami, które ułożono na dnie zalewu. Początek zatopionej części każdego z rurociągów (koło toru) oznakowany jest żółtą pławą świetlną, a znajdująca się obok pływająca część rury — żółtą nieoświetloną pława. Nad rurociągami wystawiono żółte nieoświetlone pławy, rozmieszczone co 500 m. W miejscach, gdzie powstaną wyspy, zdefiniowane zostały okrągłe akweny, na których zabroniona jest żegluga. Średnica tych akwenów jest większa niż tworzonych wysp i wynosi 1950 (W22) oraz 2470 m (W28). Zrzutowe końcówki rurociągów, znajdujące się w obrębie akwenów zamkniętych, również oznakowano światłami (na pławie lub na pontonie) oraz nieoświetlonymi żółtymi pławami. Charakterystyka wszystkich świateł to Fl.Y.1,5s.
Żegluga nad zatopionymi częściami rurociągów może odbywać się bez ograniczeń. W pasie o szerokości 200 m po obu stronach rurociągu obowiązuje zakaz kotwiczenia i uprawiania rybołówstwa. Dodatkowo, do końcówek rurociągów nie wolno zbliżać się na odległość mniejszą niż 50 m.
Prace związane z pogłębianiem toru mają się zakończyć w marcu 2022 r. Informacje o zamkniętych akwenach oraz o rurociągach refulacyjnych opublikowane zostały w Wiadomościach Żeglarskich nr 13/2020 z 27 marca.
2 tygodnie temu w drodze z Trzebieży do Wolina próbowałem opłynąć W28 od strony wschodniej i wszedłem na mieliznę jakieś 0,5 mili od wyspy jachtem o zanurzeniu 1.2m pomimo, że wg map powinno tam być 4m. Miejscowi żeglarze z Wolina mają informację od pracowników zatrudnionych przy budowie wyspy o rozmywaniu „urobku”. Radzę omijać wyspy z daleka. Od strony NW przy W28 przepłynąłem spokojnie..