Błotnik po rozbudowie

Przebudowa przystani w Błotniku rozpoczęła się we wrześniu 2021 r. W ramach tej inwestycji, przedłużone zostały wszystkie istniejące pomosty pływające. Do dwóch z nich, do których zejście z wysokiego pomostu stałego wcześniej możliwe było tylko  po pionowych drabinach, prowadzą teraz łagodnie nachylone trapy. Wysokie pomosty jednak pozostały, mimo że są obecnie całkiem bezużyteczne, dość niebezpieczne (można z nich spaść), a także utrudniają pełne wykorzystanie umieszczonych obok nich pomostów pływających. Powstał przystanek tramwaju wodnego. W miejscu dawnej przepompowni znajduje się teraz lokal przeznaczony na kawiarnię.

Przystań w Błotniku – widok z północy

Przystań w Błotniku – widok od północy

Zmodernizowane zostały też ukośne pomosty od strony lądu. Na nie nadal trzeba schodzić po drabince. Dość niebezpiecznie dla burt jachtów wyglądają mocowania końców tych pomostów do dalb.

Wysokie i niskie pomosty we wschodniej części przystani

Wysokie i niskie pomosty we wschodniej części przystani

Część prac nie została jeszcze zrealizowana. W najbliższych miesiącach zmodernizowany zostanie slip, który od czasu budowy przystani zakończonej w 2014 r. nie nadaje się do użytku – jest wadliwie zaprojektowany – zbyt stromy i zakończony uskokiem. Ustawiony zostanie też dodatkowy pomostu pływający w zachodniej części przystani (są już  dalby przygotowane pod instalację takiego pomostu). Dobiega końca postępowanie przetargowe dotyczące tych prac.

Szkoda, że przy okazji tej dużej inwestycji, nie zadbano o zlikwidowanie wady stanowiska podnośnika Travel Lift. Projektant nie przewidział tam żadnej możliwości zejścia na ląd z pokładu jachtu, który gotowy jest do podniesienia. Również, cumy można przywiązać jedynie do pali, podtrzymujących całą konstrukcję.

Stanowisko podnośnika Travel Lift w Błotniku

Stanowisko podnośnika Travel Lift w Błotniku. Po lewej  slip (niezdatny do użytku)

W przystani działa punkt gastronomiczny (bar–smażalnia), a w najbliższych dniach uruchomiona zostanie kawiarnia. Poza żeglarzami, Błotnik licznie odwiedzany jest przez rowerzystów.

W Błotniku może obecnie zacumować ponad 150 jachtów. Jest to największa marina na szlaku Pętli Żuławskiej i generalnie największa polska marina na wschód od Górek Zachodnich. Widoczne na zdjęciach wolne stanowiska przy pomostach nie powinny nikogo wprowadzić w błąd — wszystkie miejsca są zarezerwowane, a lista oczekujących, chętnych na postój rezydencki w tej przystani, jest długa.

Błotnik, widok od południa

Widok od południa na Błotnik i starorzecze Wisły (ślepe ramie Martwej Wisły). U góry po prawej widać ujście Wisły do Zatoki Gdańskiej

Załączam plan przystani z nowego wydania Polskiego wybrzeża Bałtyku, z korektami wprowadzonymi teraz, po obejrzeniu przebudowanej przystani. Błotnik odwiedziłem 5 czerwca 2022 r.  i w tym dniu wykonałem prezentowane zdjęcia.Plan przystani w Błotniku

Komentarze

%d bloggers like this: