Combi, wał, śruba

We wszystkich Albin Vegach fabrycznie zastosowano układ przeniesienia napędu, który ogólnie rzecz biorąc jest nietypowy, ale był popularny w Szwecji w latach 60 i 70-tych. Silnik Vegi połączony jest z nastawną śrubą napędową bez pośrednictwa skrzyni biegów. Jedna manetka, umieszczona w kokpicie, zmienia obroty silnika i jednocześnie kąt natarcia łopat śruby, od ustawienia odpowiadającego maksymalnej prędkości w przód, poprzez ustawienie neutralne (łopaty prostopadle do diametralnej jachtu), aż do ciągu wstecz. Do pływania na żaglach łopaty śruby ustawiane są w niemal równoległej do osi jachtu, ograniczając w ten sposób opory. Natomiast przy włączonym silniku, śruba zawsze się kręci! Taki układ przeniesienia napędu nosi nazwę Combi. Jego istotną wadą jest brak możliwości wysprzęglenia śruby, co stwarza oczywiste niebezpieczeństwo w sytuacji, gdy przy pracującym silniku w pobliżu śruby w wodzie znajdzie się lina, na przykład w trakcie wybierania rzuconej z rufy kotwicy. Problematyczne jest też wykorzystanie silnika do doładowania akumulatorów na postoju. W egzemplarzach, w których wymieniono silnik, instalowane są standardowe układy przeniesienia napędu ze skrzynią biegów i zwykłą śrubą (stałą, nastawną lub składaną).

Nietypowe jest również usytuowanie śruby napędowej. Wał napędowy asymetrycznie mija oś steru i śruba znajduje się pod rufową, płaską częścią dna, za płetwą sterową. Takie rozwiązanie powoduje, że sterowność Vegi przy ruchu wstecz jest zła.

Prędzej czy później,  w każdej Vedze wyposażonej w oryginalną „przekładnię” Combi, trzeba rozebrać to urządzenie, wyjąć wał wraz ze śrubą, wymienić simmerringi w dławicy, wymienić simmerringi i o-ringi w Combi. Operacja taka jest również konieczna, jeśli chcemy uszczelnić dławicę – nie można wyjąć dławicy i  wału bez demontażu Combi.

Procedura rozbiórki i ponownego złożenia Combi oraz wału  cieszy się złą sławą. Rzeczywiście nie jest łatwa, ale jest wykonalna. Operację tę przeprowadziłem na Lottcie w maju i czerwcu 2013. Poniżej przedstawiam zdjęcia.

Również wymiana całej śruby  nie jest możliwe bez rozkręcenia Combi. W przypadku uszkodzenia płatów napędowych śruby, można ją jednak rozkręcić i wymienić same płaty – ilustrują to ostatnie cztery z pokazanych fotografii.

12 odpowiedzi do artykułu “Combi, wał, śruba

  1. Włodek

    Szanowny Kolego,
    znalazłem przypadkowo tę stronę i bardzo się ucieszyłem.
    Właśnie kończę reanimację zabytkowego silnika Albin 0-22 Combi do
    mojego wymarzonego jachtu drewnianego, którego zaczynam budowę.
    Gdyby można było przez ten portal nawiązać jakieś znajomości z kolegami,
    którzy pozbywają się takich zabytków jak np. combi z tego artykułu,
    byłbym wdzięczny.
    Pozdrawiam

    1. Marcin Palacz Autor

      Nie słyszałem, by ktoś w Polsce pozbywał się Combi. Większa szansa, że ktoś taki się znajdzie w Szwecji, Anglii, Niemczech… W wielu Vegach w tych krajach wymieniane są silniki, co oczywiście oznacza wymontowanie Combi.
      A co konkretnie potrzebujesz?

      Pozdrawiam,

      Marcin

    1. K

      Witam,

      Dzięki za udostępnienie fotek z naprawy. U mnie cieknie olej z silnika do combi, coraz bardziej i będę musiał to naprawić. Szukam informacji i trafiłem tutaj. Będę wdzięczny za podpowiedź, czy wystarczy wymienić oring widoczny na zdjęciu po lewej na sleeve (volvo 925064) oraz sealing ring volvo 958897, czy są tam może kolejne uszczelki? Czy ten sealing ring 958897 to jest element z kompletu do kupienia tutaj:

      https://www.vegamarin.se/en/engienmaintenance/engien/volvo/volvo-md6-7-kombi/gasket-kit-md-6-7-combi.html

      Generalnie, jak jest uszczelnione wyjście z silnika do combi? Nie moge znaleźć żadnych zdjęć czy przekrojów pokazujących połączenie combi z silnikiem i uszczelnienia w tym miejscu. Wolałbym uszczelnić przejście silnika do combi, nie tylko combi, jak już będę to rozkręcał.

      Pozdrawiam serdecznie,
      Kamil

      1. Marcin Palacz Autor

        Wydaje mi się, że samo uszczelnienie połączenia silnika z Combi jest stosunkowo proste — nie trzeba rozmontowywać całego Combi. Wystarczy odkręcić Combi od silnika, odsunąć Combi w tył, odkręcić pięć (bodajże) śrub imbusowych mocujących wał do silnika i wysunąć z silnika element widoczny po lewej na zdjęciu sleeve_inside_combi_1 (dziewiąte w kolejności w moim albumie). Na tym elemencie jest o-ring (widoczny na zdjęciu), który można wymienić.

  2. Tadek Bula Tale

    Wiadomość

    Cześć!
    Zdemontowałem łożysko wodne wału.Potrzebny jest ściągacz dwuramienny regulowany 120x 120 mm,i wiedza że lista zębata sterująca śrubami ma lewy gwint.
    Pytanie :kupiłem łożysko w Aurze 25×31,75×101,6.Moje stare łożysko
    ma wymiar 25x30x 57 ijest dzielone /chyba/.Jak ty to rozwiązałeś?
    Pozdrowienia Tadek Bula Tale

    1. Marcin Palacz Autor

      Cześć Tadek,

      Rozumiem, że zdemontowałeś to bez rozbierania Combi. A myślałem, że się nie da 🙂

      Łożysko (a właściwie plastikową tuleję), kupiłem u Steve’a Bircha w UK.
      Wiem, że właściciel Santa Pasta kupował łożysko w PL, może takie jak Twoje?

      Pozdrawiam,

      Marcin

  3. Mirek

    Dzień dobry. Chciałem się podpytać w kwestii pompy wody w Albinie 022. W zakupionej Albin Vedze poprzedniemu właścicielowi uszkodzeniu uległ wirnik (to chyba taki gumowy element jest, o ile dobrze wyczytałem w obcojęzycznych forach) w pompie wody i zamontował elektryczną pompę wody. Obecnie pompa ma problem z zassaniem, udaje się to dopiero po kilku, kilkunastu próbach uruchomienia jej. Moje pytanie czy taki wirnik oryginalny warto zamawiać w szwedzkim sklepie czy bawić się w wymianę pompy wody elektrycznej, na inną elektryczną. Pozdrawiam/

    1. Marcin Palacz Autor

      Ja bym jednak postarał się przywrócić do stanu używalności oryginalną mechaniczną pompę….

      Wirnik można kupić w vegamarin.se
      Jednak, czy problem aby na pewno leży tylko w wirniku? Był zapewne jakiś powód, dla którego szwedzki właściciel zamiast wymienić wirnik, zastosował inne, dziwne rozwiązanie. Na pewno instalacja elektrycznej pompy nie była tańsza od wymiany wirnika, a kontrola stanu wirnika i jego wymiana w razie potrzeby, to rutynowa obsługowa czynność. Sprawdzać trzeba najrzadziej raz w roku, a na zimę najlepiej jest wirnik wyjąć.

Zapraszam do komentowania

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.