Szwecja — mapy morskie — poradnik internetowy

Szwedzkie mapy morskie można przeglądać w internecie na kilka różnych sposobów. Informacje co, gdzie i jak znaleźć zebrałem poniżej. Mam nadzieję, że przyda się to do porządkowania wspomnień z odbytych rejsów i planowania przyszłych wypraw!

Oficjalnym źródłem morskich map szwedzkiego wybrzeża jest państwowa instytucja łącząca funkcje urzędu morskiego i biura hydrograficznego – Sjöfartsverket (www.sjofartsverket.se). Aktualne wersje map Sjöfartsverket można przeglądać w internecie na stronie tej instytucji. Bezpośredni link do przeglądarki jest
taki (dostępna jest tylko w wersji szwedzkojęzycznej). Strony Sjöfartsverket są na pewno najlepszym źródłem informacji, jeśli zależy nam na dostępie do danych najbardziej aktualnych lub gdy np. chcemy sprawdzić numer mapy, pokrycie akwenu mapami o określonej skali, itp.

Mapy oparte o dane  Sjöfartsverket udostępnia również firma Eniro pod adresem kartor.eniro.se. Także i ta przeglądarka istnieje jedynie w wersji szwedzkiej.   Po wejściu na wskazaną odnośnikiem stronę, w prawym górnym rogu wybieramy rodzaj mapy. Możliwości są następujące: sjökort (mapa morska), karta (mapa topograficzna), flygfoto (zdjęcie lotnicze, czy raczej satelitarne), hybrid (zdjęcie z nałożonymi drogami i nazwami miejscowości). Poniżej guzika umożliwiającego wybór mapy znajduje się rozwijalne menu, w którym możemy między innymi włączyć wyświetlanie na mapie portów „gościnnych” i naturalnych przystani (klikamy Trafik tidtabeller -> På sjön -> Gästahamnar  i Naturhamnar).  Po włączeniu tych opcji, kliknięcie na mapie ikony odpowiadającej portowi,  czy przystani, spowoduje wyświetlenie informacji o danym obiekcie (po szwedzku).  Dobór uwzględnionych naturalnych przystani wydaje się jednak dość przypadkowy,  a podawane informacje zwykle są daleko niewystarczające, by do takiej przystani bezpiecznie zawinąć.

W lewym górnym roku przeglądarki Eniro znajduje się bardzo użyteczna wyszukiwarka nazw geograficznych, adresów i rozmaitych obiektów. Ikony ulokowane w prawym dolnym rogu umożliwiają natomiast odczytanie współrzędnych geograficznych, zmierzenie odległości, itp. Przycisk „Dela” w prawym górnym rogu pozwala na wygenerowanie i skopiowanie krótkiego odnośnika do aktualnie wyświetlanego fragmentu mapy.

Trzecią możliwość oglądania map morskich udostępnia jeden z producentów map elektronicznych: firma Navionics. Te same mapy, które sprzedawane są do użytku na ploterach i urządzeniach mobilnych można oglądać  pod adresem  webapp.navionics.com.  Warto zauważyć, że Navionics udostępnia w ten sposób mapy całego świata, z nielicznymi wyjątkami, do których należy Dania – map wybrzeża duńskiego w dużej skali nie można obejrzeć (z powodów formalnych). 

Szczegółowe mapy  (skala 1:10000) niektórych fragmentów szwedzkiego wybrzeża na podstawie własnych pomiarów tworzy prywatna szwedzka firma Hydrographica (www.hydrographica.se). Stanowią one nieocenioną pomoc przy myszkowaniu poza szlakiem wśród szkierów. Nie znajdziemy ich wśród map oficjalnych, udostępnianych przez Sjöfartsverket, ani w przeglądarce Eniro, czy wśród map papierowych wydawanych przez innych dużych wydawców.   Pokrycie różnych obszarów mapami Hydrographica można sprawdzić na mapie przeglądowej (klikamy na interesujący nas obszar, by zobaczyć listę map, a następnie w kwadraciki z poszczególnymi mapami, by zobaczyć ich zajawki w niskiej rozdzielczości).

Dane z map Hydrographica zawarte są natomiast w zestawach oferowanych przez trzech głównych producentów map elektronicznych, Navionics, Garmin i Jeppesen (c-map), a więc powinny być widoczne  również za pośrednictwem wspomnianej wyżej przeglądarki firmy Navionics. I rzeczywiście są, choć by o tym się przekonać, trzeba dokładnie przeanalizować treść map!  Dużą wadą produktów Navionics (zarówno tych dostępnych za darmo w internecie jak i sprzedawanych) jest brak informacji o mapach źródłowych. Wiedza, czy dane wykorzystane do stworzenia aktualnie oglądanej elektronicznej mapy wektorowej opracowane zostały np. w skali 1:10000, czy 1:50000, jest istotna przy nawigacji!  Informacji o parametrach mapy źródłowej nie znajdziemy też w produktach Garmin.  Pod tym względem, pozytywnym wyjątkiem jest Jeppesen — odpowiednio klikając na mapach c-map, odnajdziemy dane mapy źródłowej, łącznie z ich skalą.

Oprócz map morskich,  czasami przydadzą się też mapy lądowe i zdjęcia satelitarne. Są one dostępne wśród wspomnianych  wcześniej produktów Eniro i oczywiście w Google.  Najbardziej dokładne informacje znajdziemy jednak na stronach firmy Lantmäteriet, która z urzędu zajmuje się ewidencją szwedzkich gruntów i zabudowań.  Pod adresem minkarta.lantmateriet.se znajduje się przeglądarka umożliwiająca obejrzenie map topograficznych oraz zdjęć satelitarnych — wyboru dokonujemy w rozwijalnym menu u góry  po prawej stronie. Zdjęcia  Lantmäteriet z reguły mają większą rozdzielczość i są bardziej aktualne niż zdjęcia dostępne w Eniro, czy Google. Zdjęcia satelitarne wydrukowane w „Południowej Szwecji” zostały zakupione właśnie w Lantmäteriet. 

Ten post ma 6 komentarzy

  1. St.m Krzysztof Mamrot z m.Łodzi

    Mapy są o.k. i bardzo pomagają w planowaniu rejsu.W czerwcu 11-18 2016 wybieram się z załogą w szkiery Blekinge, decyzje o miejscu podjąłem po zakupie Twojego przewodnika o Południowej Szwecji.Jacht czarteruję w Saxemara od szweda (8000 sek) bavaria 37.
    Muszę przyznać że dość często wchodzę na Twoją stronę i za każdym razem znajduję coś ciekawego.Przełom maja i czerwca 2014 lub 2015 (wybacz dokładnej daty nie pamiętam sześćdziesiątka stuka) wieczorem weszliśmy do helskiej mariny i Lotta stała przycumowana,pomyślałem że może pogadam z Tobą o Vedze.Zbliża się emerytura chciałoby się powłóczyć z żoną po Bałtyku własnym małym dzielnym jachtem i padło na Vegę lub Ballada.Plan zweryfikowało życie.Późna kolacja w knajpce…… ,zostawiłem realizacje planu spotkania do rana.Rankiem nie skoro świt zobaczyłem już tylko rufę wychodzącej Lotty, mówi się trudno, jeszcze żyjemy.
    Wracając do czerwcowego mojego rejsu to w planach mamy zamiar zawinąć między innymi na Hano , Christianso, Gudhjem i Allinge.Moje pytanie brzmi- jeżeli oczywiście znajdziesz chwilę czasu, czy Szwedzi i Duńczycy każą sobie płacić za krótkie dwu trzy godzinne postoje w marinach szczególnie mam na myśli Hano i christianso.
    Z góry dziękuję za informację.Może jakieś inne użyteczne podpowiedzi przyjdą Ci do głowy?
    Czekam na locje wschodniego wybrzeża Szwecji.

    1. Marcin Palacz

      Cieszę się, że informacje na stronie uznajesz za ciekawe i że zachęciłem Cię do rejsu w szkiery Blekinge. 🙂

      Co do opłat za krótki postój: ogólnie – bywa różnie. Najczęściej takie opłaty nie są pobierane i takie założenie można przyjąć, jeśli nie jest napisane inaczej. W niektórych przystaniach (szczególnie tych najbardziej popularnych) w cenniku widnieje pozycja „postój dzienny”. Czasami napisane jest, że należy zapłacić niezwłocznie po zacumowaniu, lub że płacą wszystkie jachty znajdujące się w przystani po określonej godzinie po południu.

      Nie przypominam sobie w tej chwili, czy w którejś z przystani opisanych w „Południowej Szwecji” zetknąłem się z opłatą za krótki postój – jeśli tak, to jest to napisane w książce.

      Na Hanö w lipcu 2014 za kilkugodzinny postój nie płaciłem. Nie wiem, jak to obecnie wygląda na Bornholmie i na Christiansø.

      1. Anonim

        Na 2019 w Allinge i Christianso w „parkomatach” jest opcja „postój do 4 godzin”. Płatne od ilości ludzi a nie długości.

  2. Anonim

    Poszukuję map batymetrycznych jezior szwedzkiej Laponii koło miasta Overkalix. Janusz Kaprzyk 606 706 342 – może jakaś podpowiedż

    1. Marcin Palacz

      Obawiam się, że nie potrafię pomóc.
      Sugerowałbym kontakt z tamtejszym biurem informacji turystycznej, np przez e-mail.

Komentarze

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.