W sezonie 2018 w Gdańsku działalność rozpoczęła nowa marina o dumnej nazwie Przystań Cesarska. Przystań znajduje się na Martwej Wiśle, w pobliżu ujścia Motławy. Położenie przystanie zaznaczam na załączonym poniżej planie gdańskich marin (plan z PwB).
Płynąc z morza od Nowego Portu, tak jak do mariny na Szafarni, po wyjściu z Kanału Kaszubskiego, zamiast na wprost w Motławę, należy skręcić w prawo. Na przeciwległym (lewym) brzegu Martwej Wisły z daleka widoczna jest stojąca na nabrzeżu motorówka pomalowana w deseń … pomarańczowego muru ceglanego i z napisem „Przystań Cesarska”. Basen przystani, ulokowany jest 100 metrów na prawo od motorówki (w kierunku jej dziobu). Współrzędne wejścia do basenu przystani to: 54°21,76′ N 018°39,55′ E
Wzdłuż dwóch nabrzeży basenu zakotwiczone są (dość chybotliwe) pomosty pływające. Cumowanie w y-bomach. Głębokość ponad 3m. Wschodnie nabrzeże przystani (na lewo od wejścia, w zasadzie nie nadaje się do cumowania, ze względu niebezpieczny, na ukryty pod wodą parapet ciągnący się wzdłuż ściany nabrzeża! Bosmanat oraz zaplecze sanitarne mieszczą się w kontenerach. Przedstawiony plan powstał w oparciu o wydruk z programu OpenCPN z aktualnymi mapami wektorowymi BHMW.
Przystań oferuje dobre warunki postoju, z atrakcyjnie niską opłatą za postój dobowy (4 zł za metr długości jachtu). W ramach opłaty dostępne są prąd i woda na kei, toalety oraz prysznice. Żeglarze za zwrotną kaucją w wysokości 100 zł (sic!) otrzymują klucz umożliwiający dostęp do sanitariatów. Oferta postoju rezydenckiego jest już cenowo mniej zachęcająca i zależna od długości okresu, na który zostanie podpisana umowa. Strona internetowa przystani (kontakt, cennik, dodatkowe usługi) to: www.przystancesarska.pl.
Basen przystani i sąsiadujące z nią tereny, to obszar postoczniowy. Tu, od połowy XIX w. działy kolejno: Stocznia Królewska (Königliche Werft), od 1871 roku Stocznia Cesarska (Kaiserliche Werft), od 1922 roku Stocznia Gdańska (Danziger Werft). Po II wojnie światowej zakładowi przejściowo nadano nazwę Stoczni nr 1, a po połączeniu z sąsiednią Stocznią nr 2 (wcześniej Stocznia Schichaua), stworzono nową Stocznię Gdańską, w 1967 roku przemianowaną na Stocznię Gdańską im. Lenina. Za tymi nazwami kryją się niemal 2 wieki wielkiej historii gdańskiego przemysłu stoczniowego i -— oczywiście — przełomowe wydarzenia schyłku PRL-u.
Nazwa przystani nawiązuje nie tylko do dziewiętnastowiecznej stoczni, ale również do rozpoczynanej na tych terenach inwestycji: www.stoczniacesarska.pl. Na obszarze o powierzchni 40 hektarów, w nowych oraz w zrewitalizowanych budynkach powstanie nowoczesna dzielnica handlowa, usługowa, biurowa i mieszkalna, będąca częścia Młodego Miasta. Tereny stoczni są otwarte dla wszystkich dopiero od 2018 roku. Wśród historycznych budynków wytyczono szlak turystyczny z 13 panelami informacyjnymi.
Obecnie, nabrzeża i budynki przylegające do przystani pozostają zdewastowane. Na gdańską starówkę, czyli do Głównego Miasta, z przystani jest nieco ponad kilometr. Trochę bliżej znajduje się Europejskie Centrum Solidarności, Pomnik Poległych Stoczniowców i historyczna brama Stoczni Gdańskiej.