W sierpniu most zwodzony w kanale Falsterbo został opuszczony na przepływający jacht. Jacht stracił maszt i doszło do strukturalnego uszkodzenia kadłuba.
Szwedzki urząd morski (Sjöfartsverket), odpowiedzialny za funkcjonowanie mostu, po przeprowadzeniu wewnętrznego dochodzenia uznał, że jest winny zdarzenia. Właściciel jachtu otrzymał odszkodowanie umożliwiające mu zakup nowej jednostki o parametrach zbliżonych do zniszczonej.
Most jest sterowany zdalnie, z centrum operacyjnego w Trollhättan. Przed wypadkiem na otwarcie mostu oczekiwało kilkanaście jachtów. Rozpoczęto otwieranie mostu zgodnie z harmonogramem, ale ze względu na usterkę, możliwe było podniesienie tylko jednej z dwóch części zwodzonego przęsła, co umożliwiało przejście jachtów. Automatyka nie pozwoliła jednak na wyłączenie światła sygnalizującego, że most jest w trakcie otwierania lub zamykania (Iso R 4s + FW). Nie zostało włączone światło Iso G 4s, oznaczające wolną drogę. Mimo to, jachty zaczęły przepływać pod połowicznie otwartym mostem.
W tym czasie operator otrzymał informację, że przez most musi przejechać karetka pogotowia zmierzająca do wypadku. Wystosował ostrzeżenie przez radio na kanale 11 VHF, upewnił się z użyciem kamer, że sytuacja jest bezpieczna — zmierzające do mostu jachty w jego ocenie znajdowały się wystarczająco daleko — i zaczął zamykać most. Nie mógł jednak zmienić sygnałów świetlnych, ponieważ cały czas włączone było światło, które w istocie oznacza bezwględny zakaz przepływania. Skipper jednego z jachtów nie usłyszał komunikatu na VHF, nie zauważył wystarczająco wcześnie, że most jest zamykany i jacht znalazł się pod mostem w nieodpowiednim momencie.
W wyniku dochodzenia, stwierdzono że niedopuszczalne było połowiczne otwarcie mostu i przepuszczanie jachtów przy sygnalizacji świetlnej zabraniającej przepływania. Prowadzenie nasłuchu na kanale 11 VHF jest zalecane w pobliżu mostu, ale nie jest obowiązkowe, nie można też oczekiwać, że załoga jachtu usłyszy radiowy komunikat w trakcie zbliżania sie do mostu. Doszło więc do istotnego zaniedbania ze strony obsługi mostu i urząd uznał swoją wyłączną odpowiedzialność za wypadek.
Most w kanale Falsterbo od 15 kwietnia do 30 września otwierany jest w godz. 6:00, 8:00, 10:00, 12:00, 14:00, 16:00, 18:00, 20:00 i 22:00, a w pozostałym okresie o 6:00, 10:00, 14:00 18:00. Pomiędzy 24 a 26 grudnia oraz 1 stycznia nie jest otwierany w ogóle.
Przypominam też mój tekst o kanale Falsterbo z 2015 roku.