W sierpniu most zwodzony w kanale Falsterbo został opuszczony na przepływający jacht. Jacht stracił maszt i doszło do strukturalnego uszkodzenia kadłuba.
![Most w kanale Falsterbo](https://i0.wp.com/marcinpalacz.pl/wp-content/uploads/falsterbo_most.jpg?resize=700%2C525&ssl=1)
Szwedzki urząd morski (Sjöfartsverket), odpowiedzialny za funkcjonowanie mostu, po przeprowadzeniu wewnętrznego dochodzenia uznał, że jest winny zdarzenia. Właściciel jachtu otrzymał odszkodowanie umożliwiające mu zakup nowej jednostki o parametrach zbliżonych do zniszczonej.
Most jest sterowany zdalnie, z centrum operacyjnego w Trollhättan. Przed wypadkiem na otwarcie mostu oczekiwało kilkanaście jachtów. Rozpoczęto otwieranie mostu zgodnie z harmonogramem, ale ze względu na usterkę, możliwe było podniesienie tylko jednej z dwóch części zwodzonego przęsła, co umożliwiało przejście jachtów. Automatyka nie pozwoliła jednak na wyłączenie światła sygnalizującego, że most jest w trakcie otwierania lub zamykania (Iso R 4s + FW). Nie zostało włączone światło Iso G 4s, oznaczające wolną drogę. Mimo to, jachty zaczęły przepływać pod połowicznie otwartym mostem.
W tym czasie operator otrzymał informację, że przez most musi przejechać karetka pogotowia zmierzająca do wypadku. Wystosował ostrzeżenie przez radio na kanale 11 VHF, upewnił się z użyciem kamer, że sytuacja jest bezpieczna — zmierzające do mostu jachty w jego ocenie znajdowały się wystarczająco daleko — i zaczął zamykać most. Nie mógł jednak zmienić sygnałów świetlnych, ponieważ cały czas włączone było światło, które w istocie oznacza bezwględny zakaz przepływania. Skipper jednego z jachtów nie usłyszał komunikatu na VHF, nie zauważył wystarczająco wcześnie, że most jest zamykany i jacht znalazł się pod mostem w nieodpowiednim momencie.
W wyniku dochodzenia, stwierdzono że niedopuszczalne było połowiczne otwarcie mostu i przepuszczanie jachtów przy sygnalizacji świetlnej zabraniającej przepływania. Prowadzenie nasłuchu na kanale 11 VHF jest zalecane w pobliżu mostu, ale nie jest obowiązkowe, nie można też oczekiwać, że załoga jachtu usłyszy radiowy komunikat w trakcie zbliżania sie do mostu. Doszło więc do istotnego zaniedbania ze strony obsługi mostu i urząd uznał swoją wyłączną odpowiedzialność za wypadek.
Most w kanale Falsterbo od 15 kwietnia do 30 września otwierany jest w godz. 6:00, 8:00, 10:00, 12:00, 14:00, 16:00, 18:00, 20:00 i 22:00, a w pozostałym okresie o 6:00, 10:00, 14:00 18:00. Pomiędzy 24 a 26 grudnia oraz 1 stycznia nie jest otwierany w ogóle.
Przypominam też mój tekst o kanale Falsterbo z 2015 roku.