Most w kanale Falsterbo uszkodził jacht

  • Post last modified:30 września 2020
  • Post comments:0 Komentarzy
  • Post category:Bałtyk / Szwecja

W sierpniu most zwodzony w kanale Falsterbo został opuszczony na przepływający jacht. Jacht stracił maszt i doszło do strukturalnego uszkodzenia kadłuba.

Most w kanale Falsterbo
Most w kanale Falsterbo

Szwedzki urząd morski (Sjöfartsverket), odpowiedzialny za funkcjonowanie mostu, po przeprowadzeniu wewnętrznego dochodzenia uznał, że jest winny zdarzenia. Właściciel jachtu otrzymał odszkodowanie umożliwiające mu zakup nowej jednostki o parametrach zbliżonych do zniszczonej.

Most jest sterowany zdalnie, z centrum operacyjnego w  Trollhättan. Przed  wypadkiem na otwarcie mostu oczekiwało kilkanaście jachtów.  Rozpoczęto otwieranie mostu zgodnie z harmonogramem, ale ze względu na usterkę, możliwe było podniesienie tylko jednej z dwóch części  zwodzonego przęsła, co umożliwiało przejście jachtów.   Automatyka nie pozwoliła jednak na wyłączenie światła sygnalizującego, że most jest w trakcie otwierania lub zamykania (Iso R 4s + FW). Nie zostało włączone światło Iso G 4s, oznaczające wolną drogę. Mimo to, jachty zaczęły przepływać pod połowicznie otwartym mostem.

W tym czasie operator  otrzymał informację, że przez most musi przejechać karetka pogotowia zmierzająca do wypadku.  Wystosował ostrzeżenie przez radio na kanale 11 VHF, upewnił się z użyciem kamer, że sytuacja jest bezpieczna — zmierzające do mostu jachty w jego ocenie znajdowały się wystarczająco daleko — i zaczął zamykać most. Nie mógł jednak zmienić sygnałów świetlnych, ponieważ cały czas włączone było światło, które w istocie oznacza bezwględny zakaz przepływania.  Skipper jednego z jachtów nie usłyszał komunikatu na VHF, nie zauważył wystarczająco wcześnie,  że most jest zamykany i jacht znalazł się pod mostem w nieodpowiednim momencie.

W wyniku dochodzenia, stwierdzono że niedopuszczalne było połowiczne otwarcie mostu i przepuszczanie jachtów przy sygnalizacji świetlnej zabraniającej przepływania.  Prowadzenie nasłuchu na kanale 11 VHF jest zalecane w pobliżu mostu, ale nie jest obowiązkowe, nie można też oczekiwać, że załoga jachtu usłyszy radiowy komunikat  w trakcie zbliżania sie do mostu. Doszło więc do istotnego zaniedbania ze strony obsługi mostu  i  urząd uznał swoją  wyłączną odpowiedzialność za wypadek.

Most w kanale Falsterbo od 15 kwietnia do 30 września otwierany jest w godz. 6:00, 8:00, 10:00, 12:00, 14:00, 16:00, 18:00, 20:00 i 22:00, a w pozostałym okresie o 6:00, 10:00, 14:00 18:00. Pomiędzy 24 a 26 grudnia oraz 1 stycznia nie jest otwierany w ogóle.

Przypominam też mój tekst o kanale Falsterbo z 2015 roku.

Komentarze

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.