Kanał Zalew Wiślany – Zatoka Gdańska

Czyli „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” i związane z tą inwestycją ograniczenia żeglugi.

Aktualizacja, listopad 2022: patrz opis kanału i portu.

Urząd Morski Gdynia kolejnymi zarządzeniami wprowadza akweny zamknięte dla żegugi na Zalewie Wiślanym.  Obecnie (stan na 23 lipca 2020 r) wyznaczone są 4 duże akweny zamknięte:

  • przy brzegu mierzei w rejonie budowy kanału, na wschód od wsi Skowronki;
  • wokół tworzonej sztucznej wyspy, z wąskim paskiem zakazanej wody łączącym obszar wokół wyspy i w rejonie wejścia w kanał;
  • przy zachodnim brzegu zalewu, między Wisłą Królewiecką a Szkarpawą;
  • na wschód od toru prowadzącego w Szkarpawę, przy Wyspie Nowakowskiej — ten akwen oznakowany jest 4 żółtymi pławami.

Ponadto, żeglugi rekreacyjnej zakazano w pasie o szerokości 200 m od trzcin, wzdłuż całego zachodniego i południowo-zachodniego brzegu, od Kątów Rybackich, po tor wejściowy do Elbląga.  Ten zakaz nie dotyczy rybołówstwa.

 Akweny oraz lokalizację wyspy  naniosłem na mapkę z PwB.   Zaznaczyłem również sam kanał oraz projektowany przebieg pogłębionego toru wodnego, prowadzącego w rzekę Elbląg i dalej do Elbląga.  Wspomniana wyspa zostanie usypana z urobku wydobytego przy budowie kanału oraz pogłębianiu toru wodnego. 

Zalew Wiślany — część zachodnia

 

Akweny zamknięte przy zachodnim brzegu i przy Wyspie Nowakowskiej powstały na mocy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy kanału, wydanej 5 grudnia 2018 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie (wielki plik,  76 MB, skan 124-stronicowego dokumentu). W załączniku do decyzji (strona 123 w pliku) wygląda to tak:

Zalew Wiślany — akweny wyłączone z użytkowania decyzją środowiskową
Akweny wyłączone z użytkowania decyzją środowiskową

Pokazane na obrazku zakazane akweny formalnie istnieją od grudnia 2018. Jednak dopiero 13 lipca 2020 r. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdynii wydał zarządzenie sankcjonujące ten fakt nawigacyjnie, przy okazji korygując nieco oderwane od rzeczywistości współrzędne zawarte w decyzji środowiskowej. Informacja o akwenach opublikowana została w  Wiadomościach Żeglarskich nr 29-30/2020 z 17 lipca 2020 r.  Co ciekawe,  ustanowienie wszystkich akwenów zamkniętych na zalewie, również tych powstałych w wyniku decyzji środowiskowej,  dyrektor UM uzasadnił „ochroną życia, zdrowia i mienia”.  Panie Dyrektorze, co groźnego kryje się w tych szuwarach zachodniego brzegu zalewu?  Warto też zauważyć, że wyłączenia wynikające z decyzji środowiskowej mają charakter stały, nie tymczasowy.

Inną ciekawostką jest fakt, że  ostrzeżenie nawigacyjne o pracach  wokół sztucznej wyspy opublikowane zostało dopiero po rozpoczęciu tych prac! W weekend 9–10 maja, żeglarz płynący z Krynicy Morskiej w kierunku  Kątów Rybackich  ze zdumieniem dostrzegł  wbite w dno zalewu 4  podwójne larseny.   W poniedziałek zgłosił to na …  sailforum.pl  (wątek „Zatoka Gdańska, Żuławy i Zalew Wiślany”), a następnie, po mojej sugestii,  do BHMW (Krajowy Koordynator Ostrzeżeń Nawigacyjnych). Ostrzeżenie nawigacyjne pojawiło się dzień później.  Korektę map i locji opublikowano 15 maja  w „Wiadomościach Żeglarskich” nr 20/2020.

Czy tylko mi się wydaje, że kolejność zdarzeń powinna być odwrotna, tzn. najpierw ostrzeżenie, korekta wydawnictw nawigacyjnych, a rozpoczęcie prac — dopiero po rozpowszechnieniu informacji?

Ten post ma 4 komentarzy

  1. Wojtek Bartoszyński

    Dodam tylko, że wciąż nie ma żadnego akwenu zabronionego od strony Bałtyku. Ten akurat dałoby się uzasadnić względami bezpieczeństwa. Czy pojawi się dopiero, gdy ktoś „wjedzie” w larseny?

    1. Maciej Rawwo

      W Wiadomościach Żeglarskich z 28.08.2020 już są podane współrzędne tego akwenu.

  2. Piotr

    Najwyższy chyba czas zaktualizować ten artykuł. Sporo się zmieniło!

Komentarze

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.