Czyli „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” i związane z tą inwestycją ograniczenia żeglugi.
Aktualizacja, listopad 2022: patrz opis kanału i portu.
Urząd Morski Gdynia kolejnymi zarządzeniami wprowadza akweny zamknięte dla żegugi na Zalewie Wiślanym. Obecnie (stan na 23 lipca 2020 r) wyznaczone są 4 duże akweny zamknięte:
- przy brzegu mierzei w rejonie budowy kanału, na wschód od wsi Skowronki;
- wokół tworzonej sztucznej wyspy, z wąskim paskiem zakazanej wody łączącym obszar wokół wyspy i w rejonie wejścia w kanał;
- przy zachodnim brzegu zalewu, między Wisłą Królewiecką a Szkarpawą;
- na wschód od toru prowadzącego w Szkarpawę, przy Wyspie Nowakowskiej — ten akwen oznakowany jest 4 żółtymi pławami.
Ponadto, żeglugi rekreacyjnej zakazano w pasie o szerokości 200 m od trzcin, wzdłuż całego zachodniego i południowo-zachodniego brzegu, od Kątów Rybackich, po tor wejściowy do Elbląga. Ten zakaz nie dotyczy rybołówstwa.
Akweny oraz lokalizację wyspy naniosłem na mapkę z PwB. Zaznaczyłem również sam kanał oraz projektowany przebieg pogłębionego toru wodnego, prowadzącego w rzekę Elbląg i dalej do Elbląga. Wspomniana wyspa zostanie usypana z urobku wydobytego przy budowie kanału oraz pogłębianiu toru wodnego.
Akweny zamknięte przy zachodnim brzegu i przy Wyspie Nowakowskiej powstały na mocy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy kanału, wydanej 5 grudnia 2018 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie (wielki plik, 76 MB, skan 124-stronicowego dokumentu). W załączniku do decyzji (strona 123 w pliku) wygląda to tak:
Pokazane na obrazku zakazane akweny formalnie istnieją od grudnia 2018. Jednak dopiero 13 lipca 2020 r. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdynii wydał zarządzenie sankcjonujące ten fakt nawigacyjnie, przy okazji korygując nieco oderwane od rzeczywistości współrzędne zawarte w decyzji środowiskowej. Informacja o akwenach opublikowana została w Wiadomościach Żeglarskich nr 29-30/2020 z 17 lipca 2020 r. Co ciekawe, ustanowienie wszystkich akwenów zamkniętych na zalewie, również tych powstałych w wyniku decyzji środowiskowej, dyrektor UM uzasadnił „ochroną życia, zdrowia i mienia”. Panie Dyrektorze, co groźnego kryje się w tych szuwarach zachodniego brzegu zalewu? Warto też zauważyć, że wyłączenia wynikające z decyzji środowiskowej mają charakter stały, nie tymczasowy.
Inną ciekawostką jest fakt, że ostrzeżenie nawigacyjne o pracach wokół sztucznej wyspy opublikowane zostało dopiero po rozpoczęciu tych prac! W weekend 9–10 maja, żeglarz płynący z Krynicy Morskiej w kierunku Kątów Rybackich ze zdumieniem dostrzegł wbite w dno zalewu 4 podwójne larseny. W poniedziałek zgłosił to na … sailforum.pl (wątek „Zatoka Gdańska, Żuławy i Zalew Wiślany”), a następnie, po mojej sugestii, do BHMW (Krajowy Koordynator Ostrzeżeń Nawigacyjnych). Ostrzeżenie nawigacyjne pojawiło się dzień później. Korektę map i locji opublikowano 15 maja w „Wiadomościach Żeglarskich” nr 20/2020.
Czy tylko mi się wydaje, że kolejność zdarzeń powinna być odwrotna, tzn. najpierw ostrzeżenie, korekta wydawnictw nawigacyjnych, a rozpoczęcie prac — dopiero po rozpowszechnieniu informacji?
Dodam tylko, że wciąż nie ma żadnego akwenu zabronionego od strony Bałtyku. Ten akurat dałoby się uzasadnić względami bezpieczeństwa. Czy pojawi się dopiero, gdy ktoś „wjedzie” w larseny?
W Wiadomościach Żeglarskich z 28.08.2020 już są podane współrzędne tego akwenu.
WŻ 03-04/21 przynoszą wiadomośś 47/21 która usuwa granice akwenów (na podstawie zarządzenia 2021/2 dyrektora UM Gdynia)…
więcej: https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=627003#p627003
Najwyższy chyba czas zaktualizować ten artykuł. Sporo się zmieniło!