Most kolejowy w Wolinie — niżej!

Aktualizacja: remont mostu został zakończony – prześwit wrócił do stanu normalnego

Prześwit stałego mostu kolejowego w Wolinie został zmniejszony o 2 m i obecnie wynosi tylko 10,4 m!

Urząd Morski w Szczecinie 17 lipca 2019r wystosował następujące lokalne ostrzeżenie nawigacyjne:

TR_ON_8/2019 Port Wolin
Na moście kolejowym na cieśninie Dziwna prowadzone są prace remontowe. Pod mostem kolejowym zostało podwieszone rusztowanie powodujące zmniejszenie pionowej skrajni żeglownej pod mostem o 2m. Aktualny prześwit przy średnim stanie wody w Wolinie = 508 cm wynosi = 10,4 m. Zaleca się przejście pod mostem ze szczególną ostrożnością.

Most kolejowy w Wolinie. Widać rusztowanie (fot. Andrzej Remiszewski)

Ograniczenie prześwitu będzie najprawdopodobniej obowiązywać do końca następnego sezonu nawigacyjnego — zakończenie prac przewidziane jest na listopad 2020. Więcej informacji o remoncie podają media lokalne i kolejowe.

Aktualny stan wody w Wolinie można sprawdzić na stronie IMGW.

Warto wspomnieć, że dwa dni przed opublikowaniem ostrzeżenia, 15 lipca, przepływający pod mostem jacht uderzył w rusztowanie wiatromierzem umieszczonym na topie masztu o wysokości ok. 11m nad lustrem wody. Rusztowanie nie było oznakowane w żaden sposób. Na moście nadal wisiała tablica informująca o prześwicie 12,4 m, a stan wody zbliżony był do średniego (wynosił 522 cm). Sternik jachtu miał wszelkie podstawy sądzić, że pod mostem jak zwykle przepłynie bez problemu. Ostrzeżenie nawigacyjne opublikowane zostało dopiero po zgłoszeniu tego incydentu przez żeglarzy do Krajowego Koordynatora Ostrzeżeń Nawigacyjnych oraz do Urzędu Morskiego w Szczecinie.

 

 

 

 

 

Ten post ma 7 komentarzy

  1. bartekwilczynski

    Może to jest dobre miejsce, żeby zapytać. Czy 10.40 wystarczy dla Albin Vegi? Tam wysokość masztu jest zdaje się około 9.40 i maszt chyba stoi na wysokości ok. 1m nad wodą. Nie wiem jak wysoki jest maszt Becker’a 27, ale wychodzi, że na Vedze też by się pewnie co najmniej wiatromierz straciło…

    1. Marcin Palacz

      Mój maszt (oczywiście Albin Vega) ma 9 m długości i i stoi na wysokości ok. 1 m nad wodą. Przy średnim stanie wody, łódka z gołym masztem powinna więc przejść pod mostem o prześwicie 10,4 m. Na topie masztu jest jeszcze wimpel i antena… W najbliższych dniach czeka mnie decyzja: płynąć przez Dziwnę, czy nie.
      Maszt Beckera prawdopodobnie jest nieco wyższy niż Vegi.

      1. bartekwilczynski

        No mnie też tak wychodzi „na styk”. Jeśli by ktoś przeszedł Vegą pod tymi rusztowaniami, to będę wdzięczny za informację czy da się bez przechyłu i przy jakim stanie wody…

        1. Marcin Palacz

          Ja zwracam jeszcze tylko uwagę, że te rusztowania mogą się zmieniać. Remont zaplanowany jest na półtora roku, najpierw jeden tor, potem drugi… Kto wie, co tam jeszcze wykonawca remontu powiesi (miejmy nadzieję, że w ramach tych ogłoszonych 2m obniżenia). Więc to, że ktoś przeszedł dziś, nie oznacza, że za jakiś czas też się uda…

  2. Tomasz Włoch

    Rusztowania obniżające wysokość były podwieszone pod mostem już 13 lipca bez żadnych tablic ostrzegawczych na moście.. Jest to skandaliczna niefrasobliwość wykonawców remontu i Urzędu Morskiego ,tym bardziej , że jest to pełnia sezonu żeglarskiego.

    1. Marcin Palacz

      Dokładnie tak. Chyba niemożliwe, by informacje o planowanym remoncie nie trafiły do Urzędu Morskiego dużo wcześniej. Ponadto, przecież przygotowania do remontu, instalacja tych rusztowań, działy się dosłownie na oczach bosmana portu Wolin…

      1. Tomasz Włoch

        Na miejscu poszkodowanych zgłosiłbym sprawę do prokuratury , ponieważ to zaniechanie moim zdaniem wyczerpuje znamiona art 174 KK. /Sprowadzenie bezpośredniego zagrożenia katastrofą w ruchu lądowym ,morskim , lotniczym./

Komentarze

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.