Most zwodzony w Sobieszewie

W listopadzie 2018 r. oddano do użytku nowy most zwodzony na Martwej Wiśle w Sobieszewie, zastępujący  stary most pontonowy.  W okresie zimowym most funkcjonował z przerwami na mniejsze i większe awarie mechanizmu podnoszenia — jeśli nie był akurat popsuty, to  otwierany był na żądanie. W końcu kwietnia rozpoczęła się normalna eksploatacja mostu, z ustalonymi porami otwierania dla jednostek rekreacyjnych. Dla żeglugi profesjonalnej most stale otwierany jest na żądanie.

Harmonogram otwarć, zamieszczony na stronach Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni   jest taki sam, jak w poprzednich latach dla przeprawy pontonowej (godziny otwarć podane na stronie 136 w PwB pozostają aktualne). Potrzebę otwarcia mostu należy jednak zgłosić obsłudze, najlepiej z pewnym wyprzedzeniem (np. pół godziny). Nowy numer telefonu do obsługi to 507 433 264. Zgłoszenia można również dokonać na kanale 09 VHF. Możliwe są niewielkie odstępstwa od wyznaczonych godzin, związane np. z kursowaniem autobusów miejskich.

Obsługa mostu zwraca uwagę na konieczność stosowania się do sygnałów świetlnych i dźwiękowych.  Gdy most  jest  zamknięty, świecą się dwa światła zielone, ustawione w poziomie obok siebie  — oznacza to, że można płynąć, z ograniczeniem prześwitu do 5m (przy średnim stanie wody).  Operacja podnoszenia mostu sygnalizowana jest dobrze słyszalnym na wodzie komunikatem głosowym, odtwarzanym po polsku i po angielsku, oraz sygnałem dźwiękowym. W trakcie podnoszenia pod mostem przepływać nie wolno — świecą się dwa światła czerwone. Otwarcie szlaku sygnalizowane jest ponownym zapaleniem świateł zielonych.  Podobnie przy zamykaniu mostu:  emitowane są komunikaty głosowe, sygnał dziękowy i zmieniają się światła.

Tor wodny wiodący pod mostem ograniczają długie, 200 metrowe prowadnice. Szerokość żeglownego przęsła to 50 m. Po obu stronach mostu ustawiono dalby umożliwiające postój dużych jednostek. Najbliższa mostu dalba po wschodniej stronie połączona jest stalowym pomostem z brzegiem. Niestety, przycumowanie tam jachtu  będzie trudne. Po wschodniej stronie nie ma żadnego innego miejsca, przy którym możnaby zacumować w oczekiwaniu na otwarcie mostu. Po stronie zachodniej, można przybić do kei na Wyspie Sobieszewskiej. 

Mimo, że Martwa Wisła w na tym odcinku, to wody śródlądowe, mapę okolic mostu opublikowało Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej (wklejki w Wiadomościach Żeglarskich nr 03/2019, tegoroczne wydanie atlasu mapy 3022 oraz mapy elektronicznie dostępne dla programu  OpenCPN).  Natomiast na stronach RZGW Gdańsk — instytucji odpowiedzialnej za ten szlak żeglowny — w zakładce  „Czas pracy śluz i pochylni, mosty”   znajdziemy dawno nieaktualną informację o  jednej z awarii mostu (z grudnia 2018 r.). 

Pokazana poniżej mapa okolic mostu pochodzi z programu OpenCPN  z najnowszymi danymi z BHMW.

 

 

 

 

Komentarze

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.