Szczecin — Marina Dąbie

Bosman  tel. 732 259 170
www.sun-sail.pl

Przystań znajduje się nad jeziorem Dąbie, w południowo-wschodnim zakątku Dąbia Małego, przylega do przystani HOM.

Przystań

Przystań oddana została do użytku w czerwcu 2019 roku.  Akwatorium przystani od strony jeziora ograniczone jest ciężkimi pomostami pływającymi, pełniącymi rolę falochronów. Można się jednak spodziewać, że pomimo takiej ochrony, przy silnych wiatrach północno-zachodnich w przystani wystąpi duże zafalowanie. Cumowanie w y-bomach przy pomostach pływających, w większości miejsc po dwa jachty pomiędzy jedną parą y-bomów. Jedynie przy zewnętrznym pomoście, w jego dalszej od wejścia części, jest kilkanaście pojedynczych stanowisk, przeznaczonych dla największych jachtów (y-bomy o długości 15 m). Łącznie do dyspozycji jest 226 miejsc postojowych. Na pomostach dostępne są prąd i woda. Zaplecze sanitarno-socjalne oraz bosmanat znajdują się na barce typu koszarka, zacumowanej u nasady południowo-zachodniego pomostu, od jego zewnętrznej strony (koszarka, to rodzaj barki mieszkalnej, zwykle wykorzystywanej do tymczasowego zakwaterowania pracowników, np. przy pracach hydrotechnicznych). Oprócz przyzwoitych sanitariatów, na barce dla żeglarzy dostępna jest świetlica, kuchnia, a pod namiotem na górnym pokładzie ustawiono stoły i ławy.

Plan przystani Marina Dąbie i HOM

W sezonie 2019 przy postoju gościnnym przyjęto oryginalną zasadę uzależnienia opłat jedynie od liczby osób na jachcie (20 zł za osobę dziennie), bez stawki za jacht jako taki. Korzystanie z mediów na pomostach, pryszniców było wliczone w tę opłatę. Opłaty rezydenckie były wysokie — przykładowo dla jachtów o długości do 9 m: 800 zł miesięcznie, lub 3500 zł za okres półroczny. Przystań nie dysponowała miejscami na zimowy postój jachtów na lądzie — rezydentom oferowane było zimowanie w przystani Gocław. Przez cały pierwszy sezon działalności marina świeciła pustkami. W lutym 2020 na stronie internetowej opublikowano nowy cennik, zmieniający zasady naliczania opłat na uwzględniające długość jachtu, wydzielonymi opłatami za korzystanie z mediów i prysznice. Ma być również udostępniony teren do przechowywania jachtów na lądzie w zimie (około 60 miejsc).

Marina Dąbie w lipcu 2019 r.
Marina Dąbie w lipcu 2019 r.

Przystań powstała jako pierwsza część inwestycji o nazwie Hot Spring Bay (hotspringbay.com), w ramach której nad jeziorem Dąbie ma powstać osiedle apartamentowców i luksusowy hotel. Formalnie rzecz biorąc, przystań została zbudowana i jest prowadzona przez fundację „Sun & Sail”, której fundatorami są dwie spółki należące do chińskich inwestorów budujących Hot Spring Bay. Budowa mariny kosztowała ponad 12,3 mln zł i została hojnie dofinansowana kwotą 4,8 mln zł przez Unię Europejską (informacje z internetowej strony mariny). Projekt inwestycji nie przewiduje dalszego dalszego istnienia sąsiedniej przystani HOM. Trwa spór prawny między inwestorami Mariny Dąbie, a „Kooperatywą Armatorów” prowadzącą ośrodek HOM — więcej na stronie kooperatywy (nowy adres):  armatorzy-hom.pl.

Marina Dąbie — zaplacze na barce
Marina Dąbie — zaplacze na barce

Podejście

Do przystani prowadzi śródlądowy tor wodny, przecinającym jezioro Dąbie Małe, oznakowany zielonymi i czerwonymi pławami. W trakcie budowy przystani usunięte zostały dwie pławy tego toru znajdujące się wcześniej bezpośrednio przed wejściem do basenu HOM — w sezonie 2019 nie zostały one zastąpione nowymi znakami. Od ostatniej istniejącej pary pław należy kierować się na północny koniec pomostu pływającego. Uwaga na duże spłycenia znajdujące się między torem a falochronem. Koniec falochronu należy ominąć w niewielkiej odległości, ze względu na spłycenia i podwodne przeszkody znajdujące się po lewej (wschodniej) stronie wejścia. Na końcu falochronu ustawiono zielone światło nawigacyjne o nieznanej charakterystyce.

Komentarze

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.