Fabrycznie instalowany sumlog VDO jest świetnym urządzeniem, ale po latach stalowa, elastyczna linka łącząca śmigiełko (impeller) ze wskaźnikiem zwykle wymaga wymiany. Bez trudu można zdobyć (zamówić) odpowiednią linkę „samochodową” – taka linka, ze względu na korozję, nie starczy jednak zwykle na więcej niż dwa sezony. Zdobycie linki wykonanej ze stali nierdzewnej jest trudne – mi się nie udało.
Postanowiłem zastąpić mechaniczny log urządzeniem elektronicznym. Wybór padł na log firmy Echolog. Zakupiłem w istocie zestaw łączący funkcje logu i echosondy: Bronze+ Trio. Trzecia funkcja urządzenia („trio” w nazwie) to wyświetlanie informacji przesyłanych z gps-a protokołem NMEA 0183: pozycja, prędkośc, itp. W firmie wysyłkowej SVB Bronze+ Trio wraz z czujnikami – wiatraczek logu i przekaźnik echosondy – kosztował 287 Euro ( w tym koszt przesyłki: 7 Euro).
Czujnik nowego logu został zamontowany w miejscu starego. Na instalację czujnika echosondy oraz na instalację właściwego urządzenia (pudełko z wyświetlaczem) przyjdzie czas później – po zwodowaniu łódki.
W środku starego czujnika tkwiła końcówka urwanej stalowej linki. Próby wypchnięcia tego kawałka linki nie dawały rezultatu. Okazało się, że odkręcenie samego śmigiełka jest dziennie proste – sposób odkręcenia widać na załączonych poniżej zdjęciach. Wystarczyło unieruchomić śmigiełko poprzez wsunięcie cienkiego, płaskiego klucza (uniwersalny klucz rowerowy nadał się znakomicie) w specjalnie do tego celu przeznaczone nacięcie i delikatne pokręcenie śmigiełkiem. Po odkręceniu śmigiełka wyciągniecie linki nie stwarzało już żadnych kłopotów. W ten sposób można by również wymienić śmigiełko bez odkręcania całego czujnika od kadłuba.
Przedstawiam zdjęcia zrobione w trakcie demontażu starego sumlog firmy VDO i montażu nowego urządzenia.
dzień dobry, czy ma pan może na zbyciu Impeler VDO sumlog, ten stary, zdemontowany? mój ma uszkodzone łopatki i chętnie bym kupił.
Niestety nie mam. Sprzedałem zaraz po wymontowaniu. To rzeczywiście trudny do zdobycia artykuł …